Η Μαθητοφρένεια (σχολική εφημερίδα του 2ου ΓΕΛ Γρεβενών), οι Εκδόσεις ΤΟΠΟΣ και το βιβλιοπωλείο ΒΙΒΛΙΟΚΙΝΗΣΗ - ΠΑΙΧΝΙΔΟΥΠΟΛΗ (Δημ. Πιπέργιας - Σουζάνα Λίτσα) παρουσίασαν σε μια όμορφη εκδήλωση το Σάββατο 5 Απριλίου στη Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Γρεβενών το νέο μυθιστόρημα του συγγραφέα - δημοσιογράφου Μηνά Βιντιάδη "Τηγανίζουν πατάτες στον Άρη;".
Τον συγγραφέα προλόγισε ο φιλόλογος Δημήτρης Γουσόπουλος, καθηγητής του 2ου ΓΕΛ Γρεβενών και σύμβουλος έκδοσης της Μαθητοφρένειας.
Δείτε το βίντεο της παρουσίασης
Το βιβλίο παρουσίασαν αποκλειστικά μέλη της Συντακτικής ομάδας της εφημερίδας. Πρώτη το λόγο πήρε η μαθήτρια της Γ Λυκείου και αρχισυντάκτρια της Μαθητοφρένειας Χριστίνα Παπανικολάου. Αναφέρθηκε στην ηρωίδα του μυθιστορήματος δίνοντας το γενικό περίγραμμα της ιστορίας της. Αναζήτησε τους συμβολισμούς, επισήμανε τους προβληματισμούς που θέτει ο συγγραφέας και ανέδειξε τις πτυχές εκείνες της αφήγησης που κεντρίζουν περισσότερο το ενδιαφέρον του αναγνώστη.
Στη συνέχεια τη σκυτάλη της παρουσίασης πήρε η μαθήτρια της Α Λυκείου και συντάκτρια ύλης της Μαθητοφρένειας Ειρήνη Μπαντή. Πραγματεύτηκε κυρίως τη δομή του έργου και τους αφηγηματικούς τρόπους. Μίλησε για το ρόλο των επιμέρους προσώπων της ιστορίας και αποτίμησε τη λογοτεχνική αισθητική του βιβλίου.
Αποσπάσματα από την παρουσίαση
Χριστίνα Παπανικολάου
Μέσα από την ιστορία της Ανδρομέδας θα αναδειχθούν πολλές πτυχές της
σύγχρονης πραγματικότητας. Ποια γυναίκα στην ηλικία της ηρωίδας, όσο
επιτυχημένη οικογενειακή ζωή κι αν έχει, μπορεί να πει με σιγουριά ότι δεν έχει
θυσιάσει κάποιο μεγάλο της όνειρο;
Και τα ερωτήματα που τίθενται είναι δύο:
α) Πόσο συνειδητή είναι η επιλογή ενός ατόμου να θυσιάσει τα προσωπικά
του όνειρα για χάρη μιας «πετυχημένης» οικογενειακής ζωής; Το «εγώ» μέσα σ’
έναν γάμο συμβιβάζεται; συνυπάρχει; ή απλά υποτάσσεται;
β) Και τι γίνεται όταν η ζωή δώσει μια δεύτερη ευκαιρία στο «εγώ» να
εκπληρώσει το όνειρό του; Αν γίνει αποδεχτή η ευκαιρία αυτή, πρέπει να θεωρηθεί
προδοσία;
Για να γίνουν πιο δύσκολα τα παραπάνω διλήμματα, σκεφτείτε ο γάμος αυτός
που απορρόφησε το «εγώ» να μην είναι και τόσο πετυχημένος. Σκεφτείτε να του
λείπει ένα βασικότατο στοιχείο: ο έρωτας. Και η έλλειψη αυτή να μην είναι
νομοτελειακή, να μην επήλθε από τα πολλά χρόνια έγγαμου βίου αλλά να υπήρχε εξ
αρχής. Σκεφτείτε δηλαδή το «εγώ» να βρέθηκε σ’ έναν γάμο καλό μεν αλλά χωρίς
την παρουσία έρωτα. Και το χειρότερο: το «εγώ» αυτό, λίγο πριν μπει στον
άγευστο αυτό γάμο, να είχε θυσιάσει έναν πραγματικό έρωτα.
Ειρήνη Μπαντή
Ό,τι αποτελεί την έλξη και την πρωτοτυπία του έργου είναι ότι, στον ευρύτατο πίνακα που στήνει μπροστά μας ο συγγραφέας, δεν κυριαρχεί η επίσημη και τυποποιημένη γλώσσα που χρησιμοποιούν οι περισσότεροι συγγραφείς αλλά επιλέγει μια απλή - κατανοητή γλώσσα, προσιτή στο μορφωτικό επίπεδο του μέσου αναγνώστη. Έτσι γίνεται και πιο εύκολη η πρόσληψη όλων αυτών των ειδικών πληροφοριών σχετικά με τους πλανήτες, τα άστρα, τα ρομπότ και τα διαστημόπλοια.
Κυριαρχεί η πρωτοπρόσωπη αφήγηση με την Ανδρομέδα στο ρόλο του δραματοποιημένου αφηγητή, με εσωτερική οπτική γωνία και εσωτερική εστίαση που σημαίνει ότι ο αφηγητής γνωρίζει όσα και οι αναγνώστες. Μεγάλο μέρος του μυθιστορήματος καταλαμβάνουν οι αναδρομικές αφηγήσεις, οι οποίες αφορούν τα παιδικά χρόνια και τον πρώτο έρωτά της. Οι σκηνές αυτές έχουν αποφασιστική σημασία για τη δημιουργία της συνολικής εντύπωσης και είναι τοποθετημένες με τέτοιο τρόπο που δεν χάνουν την αξία τους.
Oι πλούσιες περιγραφές σε συνδυασμό με τη συχνή χρήση του διαλόγου προσφέρουν παραστατικότητα, αμεσότητα και ζωντάνια. Η ποικιλία των σχημάτων λόγου και η πληθώρα των εικόνων φέρνουν μπροστά στα μάτια μας τα γεγονότα που διαδραματίζονται και τους ήρωες, και κεντρίζουν το ενδιαφέρον μας.
Ό,τι αποτελεί την έλξη και την πρωτοτυπία του έργου είναι ότι, στον ευρύτατο πίνακα που στήνει μπροστά μας ο συγγραφέας, δεν κυριαρχεί η επίσημη και τυποποιημένη γλώσσα που χρησιμοποιούν οι περισσότεροι συγγραφείς αλλά επιλέγει μια απλή - κατανοητή γλώσσα, προσιτή στο μορφωτικό επίπεδο του μέσου αναγνώστη. Έτσι γίνεται και πιο εύκολη η πρόσληψη όλων αυτών των ειδικών πληροφοριών σχετικά με τους πλανήτες, τα άστρα, τα ρομπότ και τα διαστημόπλοια.
Κυριαρχεί η πρωτοπρόσωπη αφήγηση με την Ανδρομέδα στο ρόλο του δραματοποιημένου αφηγητή, με εσωτερική οπτική γωνία και εσωτερική εστίαση που σημαίνει ότι ο αφηγητής γνωρίζει όσα και οι αναγνώστες. Μεγάλο μέρος του μυθιστορήματος καταλαμβάνουν οι αναδρομικές αφηγήσεις, οι οποίες αφορούν τα παιδικά χρόνια και τον πρώτο έρωτά της. Οι σκηνές αυτές έχουν αποφασιστική σημασία για τη δημιουργία της συνολικής εντύπωσης και είναι τοποθετημένες με τέτοιο τρόπο που δεν χάνουν την αξία τους.
Oι πλούσιες περιγραφές σε συνδυασμό με τη συχνή χρήση του διαλόγου προσφέρουν παραστατικότητα, αμεσότητα και ζωντάνια. Η ποικιλία των σχημάτων λόγου και η πληθώρα των εικόνων φέρνουν μπροστά στα μάτια μας τα γεγονότα που διαδραματίζονται και τους ήρωες, και κεντρίζουν το ενδιαφέρον μας.
____________________________________________________
Επιλεγμένα αποσπάσματα από το μυθιστόρημα διάβασαν (κατά σειρά εμφάνισης) οι μαθήτριες Χριστίνα Τσιμινάκη (Γ Λυκείου), Έλενα Δασκαλοπούλου (Γ Λυκείου), Λύδια - Σπυριδούλα Τσογιάννη (Γ Λυκείου) και Μαρίνα Αμανατίδου (Α Λυκείου). Το συντονισμό και τον προλογισμό των αναγνώσεων είχε ο μαθητής της Α Λυκείου Αλέξης Στεργιούλας.
____________________________________________________
Την ανάγνωση των αποσπασμάτων πλαισίωσε μουσικά ομάδα μαθητών και μαθητριών. Συγκεκριμένα οι: Θωμαή Γκαντήραγα (κιθάρα - φωνή), Ιάσωνας Ευαγγελόπουλος (μπουζούκι), Ζωή Ευαγγελοπούλου (αρμόνιο - βιολί), Εβελίνα Βάιου (φωνή) και Βαγγέλης Σπυρίδης (φωνή), έπαιξαν και ερμήνευσαν τραγούδια με βασικό τους θέμα το φεγγάρι.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου