Συνέντευξη στην εφημερίδα Μαχητής

ΝΕΑΝΙΚΗ ΤΟΛΜΗ ΚΑΙ ΚΡΙΤΙΚΗ
Εφημερίδα Μαχητής 10/05/2011




Τα ... ψέλνουν στο υπουργείο Παιδείας για τις ελλείψεις στα σχολεία. Τολμούν να κριτικάρουν τη συμπεριφορά των καθηγητών τους, όταν τους ενοχλεί. Κάνουν ρεπορτάζ, έρευνες και συνεντεύξεις με επαγγελματισμό αντίστοιχο των ενήλικων δημοσιογράφων και μάλιστα για θέματα όπως το aids, η σχολική βία, η θέση της γυναίκας στη σύγχρονη κοινωνία κ.λπ. Καταπιάνονται με όλα τα θέματα που απασχολούν τη τοπική μαθητική κοινότητα και δε διστάζουν να καταθέσουν επώνυμα τις απόψεις τους, θέτοντας αντικείμενα προβληματισμού σε συμμαθητές και καθηγητές. Μα πάνω από όλα δείχνουν επαγγελματική συνέπεια και υπευθυνότητα σε αυτό που έχουν αναλάβει να κάνουν κι ας πρόκειται απλά για μαθητές, με  ιδιαίτερα επιβαρυμένο πρόγραμμα και με τον πολύτιμο ελεύθερο χρόνο τους κυριολεκτικά να σπανίζει.
Η αναφορά γίνεται στους μαθητές του 2ου Γενικού Λυκείου Γρεβενών, οι οποίοι εδώ και έξι μήνες εκδίδουν τη σχολική εφημερίδα «ΜΑΘΗΤΟΦΡΕΝΕΙΑ». Και όσοι νομίζουν ότι πρόκειται για ένα απλό και συνηθισμένο σχολικό έντυπο που ηθικολογεί και τα παρουσιάζει όλα ρόδινα, αρκεί μια απλή ματιά στα πρώτα 10 φύλλα που έχουν εκδοθεί έως τώρα για να αντιληφθούν πως πρόκειται για μια πραγματικά αξιόλογη και άκρως οργανωμένη προσπάθεια που επιχειρεί και καταφέρνει να αφήσει το στίγμα της όχι μόνο σε τοπικό αλλά και σε πανελλαδικό επίπεδο.
Η «ΜΑΘΗΤΟΦΡΕΝΕΙΑ» άλλωστε, ήταν η σχολική εφημερίδα που κέρδισε φέτος το πανελλήνιο τίτλο της καλύτερης σχολικής εφημερίδας, στον ετήσιο διαγωνισμό που εδώ και 18 χρόνια διοργανώνει η γνωστή εφημερίδα «ΤΑ ΝΕΑ»., έχοντας να ανταγωνιστεί άλλα 150 σχολικά έντυπα από Λύκεια της Ελλάδας και της Κύπρου. Ένας τίτλος που τιμά τους ίδιους τους συντελεστές της όλης προσπάθειας, αλλά κυρίως το σχολείο τους και όλη τη Γρεβενιώτικη Μαθητική κοινότητα, αποδεικνύοντας ότι όταν το σχολείο δώσει τα κατάλληλα ερεθίσματα στα παιδιά, τότε αυτά μπορούν να μεγαλουργήσουν με τις δημιουργίες τους.
Σε αυτό λοιπόν το τόσο κρίσιμο σημείο θα ήταν χρήσιμο να σταθούμε λίγο περισσότερο, ειδικά όταν όλοι γνωρίζουμε τις χρόνιες παθογένειες του εκπαιδευτικού μας συστήματος και του Ελληνικού Σχολείου που έχει ''κατηγορηθεί'' πολλές φορές, τις περισσότερες όχι αδίκως, ότι δεν ανταποκρίνεται στις σύγχρονες εκπαιδευτικές- και όχι μόνο- ανάγκες της μαθητιώσας νεολαίας του 21ου αιώνα, του διαδικτύου, της παγκοσμιοποίησης και της ταχύτητας της πληροφορίας. ¨Κατηγορίες¨ που, δυστυχώς, καταλογίζονται πολλές φορές και στους ίδιους τους μαθητές κι ας είναι οι τελευταίοι που ευθύνονται.
 
Η συντακτική ομάδα λοιπόν της «ΜΑΘΗΤΟΦΡΕΝΕΙΑΣ» έρχεται να αποδείξει ότι τα παιδιά και θέλουν και μπορούν να δημιουργήσουν, έχουν άποψη για τα θέματα που απασχολούν τη σύγχρονη κοινωνία, παρατηρούν με οξυδέρκεια ότι συμβαίνει γύρω τους και δε διστάζουν να προβληματιστούν, να πάρουν θέση, να συνεργαστούν και να αφήσουν το στίγμα τους..., αρκεί να τους δοθούν τα κατάλληλα ερεθίσματα.
Στη προκειμένη περίπτωση, το κατάλληλο ερέθισμα στους μαθητές δόθηκε από τον φιλόλογο κ. Γουσόπουλο Δημήτριο, ο οποίος δε δίστασε τον Νοέμβριο του 2010 να ¨ρίξει¨ στους μαθητές του την ιδέα της δημιουργίας μιας σχολικής εφημερίδας, διαφορετικής από τις συνηθισμένες. Αυτό ήταν.
Ο κύβος ερρίφθη. Τα παιδιά ανταποκρίθηκαν με το καλύτερο τρόπο στο ¨κάλεσμα¨ του καθηγητή τους, ο οποίος μιλώντας στο «Μαχητή» για τη βραβευμένη, πλέον, «ΜΑΘΗΤΟΦΡΕΝΕΙΑ», τόνισε:
«Η ιδέα για τη δημιουργία της εφημερίδας "έπεσε" στο τραπέζι της συζήτησης ως πρόταση κατά τη διάρκεια του μαθήματος, με στόχο την εξοικείωσή τους με τις έννοιες της ομαδικής απασχόλησης και συνεργασίας, που απαιτείται για την έκδοση μιας εφημερίδας και, τελικά, για  τη λήψη εκ μέρους τους πρωτοβουλιών σε ποικίλα σύγχρονα σχολικά και τοπικά κοινωνικά θέματα. Οφείλω να ομολογήσω ότι από τη πρώτη στιγμή, η ανταπόκριση των παιδιών με ξάφνιασε ευχάριστα. 
Πλέον, μετά από έξι μήνες, αυτό που με ικανοποιεί ιδιαίτερα είναι η συνέπεια και η υπευθυνότητα που επιδεικνύουν στις δεσμεύσεις και στις υποχρεώσεις που ανέλαβαν με βάση τον αρχικό σχεδιασμό για την έκδοση της εφημερίδας. Πραγματικά τα παιδιά είναι απόλυτα συνεπή στον αρχικό σχεδιασμό για τη δημιουργία μιας 15νθήμερης σχολικής εφημερίδας και αυτό αποδεικνύεται από το γεγονός ότι ήδη έχουμε εκδώσει 9 φύλλα και πάμε για το δέκατο.
Όλο αυτό το διάστημα, ο δικός μου ρόλος είναι απλά συμβουλευτικός και συντονιστικός και τα παιδιά είναι οι βασικοί συντελεστές της επιτυχημένης προσπάθειας. Αυτή τη στιγμή, 60 και πλέον μαθητές ασχολούνται ενεργά με την εφημερίδα και ο αριθμός τους συνεχώς αυξάνεται».
Επαγγελματική συνέπεια και οργάνωση
Πώς όμως αντιλαμβάνονται αυτή τη προσπάθεια οι ίδιοι οι συντελεστές της, οι μαθητές; Ο «Μαχητής», επισκέφθηκε το 2ο Λύκειο Γρεβενών και συνομίλησε με τον ¨πυρήνα¨ της «ΜΑΘΗΤΟΦΡΕΝΕΙΑΣ¨, τη συντακτική ομάδα της εφημερίδας. Η πρώτη εντύπωση λοιπόν που αποκομίσαμε από τη συνομιλία μας μαζί τους ήταν ότι τα παιδιά είναι πράγματι περήφανα για τη δημιουργία τους και παράλληλα, η αναγνώριση της προσπάθειάς τους, μέσω της πανελλήνιας διάκρισης, αποτελεί ένα επιπλέον κίνητρο για να συνεχίσουν με την ίδια και ακόμα μεγαλύτερη όρεξη και διάθεση. Αυτό, όμως, που πραγματικά εκπλήσσει, είναι η οργάνωση που έχουν, με αποτέλεσμα να στηθεί μία εφημερίδα που θυμίζει κανονικό έντυπο μέσο ενημέρωσης και όχι σχολικό. Υπάρχει οργανωμένη συντακτική ομάδα, με αρχισυντάκτη, σχολιαστές, ρεπόρτερς, ακόμη και τμήμα μάρκετιγκ, όσο βέβαια το επιτρέπουν οι συνθήκες, αφού μιλάμε για μια πρωτοβουλία μαθητών.

Όπως μας εξήγησε η ¨αρχισυντάκτρια¨ μαθήτρια της Α΄ Λυκείου, Πιπέργια Εβελίνα: «Έχουμε δημιουργήσει μια κλειστή ομάδα στο facebook και μέσω ίντερνετ συνεργαζόμαστε για να βγάλουμε την ύλη της εφημερίδας. Υπάρχει ολόκληρη συντακτική ομάδα 15 ατόμων περίπου και από εκεί και πέρα έχουμε και άλλους 60 περίπου εξωτερικούς συνεργάτες, που και αυτοί είναι μαθητές του σχολείου μας. Η εφημερίδα είναι 15νθήμερη και μας δίνει την ευκαιρία να γεμίσουμε δημιουργικά τον ελεύθερο χρόνο μας και παράλληλα να αναπτύξουμε δεσμούς φιλίας και συνεργασίας μεταξύ μας. Τυπώνουμε 500 φύλλα, εκ των οποίων τα 300 μοιράζονται δωρεάν στους συμμαθητές μας αλλά και σε άλλα σχολεία και περίπου 200 φύλλα στέλνονται σε φορείς, υπηρεσίες και άλλους αναγνώστες στη τιμή του ενός ευρώ. Το ποσό που συγκεντρώνεται, καθώς και η στήριξη από κάποιους χορηγούς, καλύπτουν τα έξοδα εκτύπωσης της εφημερίδας».
Στη συνεργασία και στη συντονισμένη προσπάθεια εστίασε και η μαθήτρια της Α´ Λυκείου και συντάκτρια της εφημερίδας Τσίπη Ρένια, τονίζοντας παράλληλα ότι η διάκριση της εφημερίδας αποτελεί την καλύτερη επιβράβευση αυτής της προσπάθειας:
« Είμαστε πραγματικά περήφανοι όλοι οι συντελεστές της εφημερίδας και αυτή η διάκριση μας δίνει δύναμη να συνεχίσουμε με τον ίδιο ρυθμό. Παράλληλα, η βράβευση θα αποτελέσει εφαλτήριο για να συμμετάσχουν ακόμη περισσότεροι συμμαθητές μας στην έκδοση της εφημερίδας.»
«Πρόθεσή μας είναι να καταδεικνύουμε τη πραγματική εικόνα κάποιων σχολικών θεμάτων, εκπαιδευτικών ζητημάτων, αλλά και θεμάτων που απασχολούν γενικότερα τη τοπική κοινωνία. Πάνω σε αυτό το πλαίσιο βαδίζουμε και μας χαροποιεί ιδιαίτερα που αυτή η προσπάθεια τυγχάνει την ανταπόκριση σε τοπικό αλλά και σε πανελλαδικό επίπεδο», συμπλήρωσε ο Κωνσταντίνος - Δημήτριος Τσιουμέλας, μέλος της συντακτικής ομάδας, ενώ η μαθήτρια Πηλιτζίδου Αθηνά σημείωσε ότι: «όλα τα παιδιά είμαστε ενθουσιασμένα από τη διάκριση και θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε τόσο τον καθηγητή μας, σύμβουλο έκδοσης κ. Γουσόπουλο, αλλά και τη Διεύθυνση του Σχολείου για τη συμπαράστασή τους στο εγχείρημά μας».

Στο ίδιο μήκος κύματος ήταν οι αναφορές και των λοιπών μελών της συντακτικής ομάδας, που έδωσαν το 'παρών', η οποία αποτελείται επίσης από τους: Παπαθεοδώρου Δήμητρα, Χατζηλίου Ελένη, Πιτένη Ελευθέριο, Πολύζου Αλεξάνδρα, Νταγκούμα Πολυξένη και Σέτζα Χρήστο.
Αξίζει να επενδύσουμε στη νεολαία μας
Εκτός από τους βασικούς συντελεστές της «ΜΑΘΗΤΟΦΡΕΝΕΙΑΣ», η βράβευση της εφημερίδας αποτελεί μεγάλη τιμή και για το 2ο Λύκειο Γρεβενών, αλλά και για ολόκληρη τη τοπική κοινωνία, όπως σημείωσε ο Διευθυντής του Σχολείου κ. Βόβουρας Δημήτρης. Ο ίδιος συμπλήρωσε ότι: «Αξίζουν συγχαρητήρια στα παιδιά για τη διάκριση σε πανελλαδικό επίπεδο. Απέδειξαν ότι οι νέοι μας είναι ότι καλύτερο διαθέτουμε και πραγματικά αξίζει η πολιτεία και ολόκληρη η κοινωνία να επενδύσει πάνω τους με περισσότερη φροντίδα και προσοχή».
Η Απονομή των Βραβείων
Όσον αφορά αυτή κάθε αυτή τη βράβευση της «ΜΑΘΗΤΟΦΡΕΝΕΙΑΣ» στον 18ο Διαγωνισμό της εφημερίδας «ΤΑ ΝΕΑ», αξίζει να αναφέρουμε πως σχολίασε τη διάκριση η ίδια η εφημερίδα πανελλαδικής εμβέλειας. Έγραψε λοιπόν, μεταξύ άλλων: «Η ΜΑΘΗΤΟΦΡΕΝΕΙΑ, είναι μια μαχητική «φωνή» και έκφραση των μαθητικών ανησυχιών, καθώς με τρόπο διεισδυτικό και κριτικό ανατέμνει τα προβλήματα της εκπαίδευσης και της κοινωνίας μας. Το στήσιμο της θυμίζει μία κανονική εφημερίδα αλλά η ποικιλία των θεμάτων τους είναι αυτή που κάνει την εφημερίδα τους διαφορετική.
Το θέμα όμως που κάνει τους συντάκτες από το Λύκειο Γρεβενών να ξεχωρίζουν είναι το αφιέρωμα στη θέση της γυναίκας, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας: ενδεικτικό χρονολόγιο των γυναικείων κατακτήσεων στην Ελλάδα αλλά και δημοσκόπηση που πραγματοποίησαν οι ρεπόρτερ για τις γυναίκες σε θέσεις εξουσίας».
Να σημειωθεί ότι συντελεστές της συγκεκριμένης έρευνας ήταν οι μαθήτριες Γιούλη Παπαϊωάννου και Μάρθα Νούσια, έχοντας βέβαια τη πολύτιμη βοήθεια και συνεργασία όλων των συμμαθητών τους που ασχολούνται ενεργά με την εφημερίδα.